przewozy regionalne

Autobus przegubowy

Autobus przegubowy (zwany inaczej autobusem członowym, pot.
przegubowiec) ? pojazd silnikowy składający się z dwóch sztywnych części jezdnych, które są ze sobą połączone przez część przegubową.

W pojazdach tego typu istnieje przejście między pomieszczeniami dla pasażerów znajdujących się w obu sztywnych częściach pojazdu.

Część przegubowa pozwala pasażerom na swobodne przemieszczanie między obydwiema sztywnymi częściami pojazdu. Obydwie części nie mogą funkcjonować bez siebie nawzajem. Łączy się je lub rozłącza tylko w serwisie1. Przegub autobusu zgina się podczas zakręcania i umożliwia swobodne przechodzenie pomiędzy członami.

Przegub osłonięty jest miechem (zwanym potocznie harmonią).

Czasem we wrędze znajduje się podłużne okienko.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_przegubowy

Prawo transportowe

Uwarunkowania prawne Osobny artykuł: Prawo transportowe. Transport drogowy jest jedną z bardziej uregulowanych prawnie sfer działalności człowieka.
Jest obiektem regulacji szeregu konwencji międzynarodowych, jak również prawodawstwa krajowego. Konwencje i regulacje międzynarodowe Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym15 ? regulująca zasady poruszania się po drogach Konwencja CMR16 ? określająca wzór międzynarodowego listu przewozowego Konwencja ADR17 ? dotycząca transportu materiałów niebezpiecznych Konwencja TIR18 ? dotycząca tranzytu towarów samochodami ciężarowymi w transporcie międzynarodowym Konwencja ATP19 ? dotycząca przewozów towarów szybkopsujących się Konwencja AETR20 ? dotycząca czasu pracy kierowców Umowa INTERBUS21 ? dotycząca międzynarodowych przewozów pasażerskich Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Transport_drogowy

Autobusy przegubowe - rodzaje

przewozy regionalne
Są różne rodzaje autobusów członowych: jednoczłonowe (bezprzegubowe, nazywane również solowe), dwuczłonowe (jednoprzegubowe) i trójczłonowe (dwuprzegubowe).
Mają znacznie większą pojemność od zwykłych autobusów, mogą pomieścić nawet 200 osób.

Ich długości wahają się od 16 do 25 metrów podczas gdy pojedyncze mają długość maksymalnie 15 metrów.

Budowane są jako trójosiowe (do ok. 18,75 m), czteroosiowe dwuczłonowe (do ok.

21 m) i czteroosiowe trójczłonowe (większe długości).

Istnieją również przegubowe autobusy piętrowe.

W autobusach dwuczłonowych układ napędowy najczęściej znajduje się w drugim członie i silnik jest umieszczony za tylną osią i właśnie na nią przekazuje moment obrotowy. Spotykane są czasami również autobusy z silnikiem w pierwszym członie z napędzaną środkową osią i taki układ jest również powszechny w autobusach trójczłonowych.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autobus_przegubowy.

Widok do druku:

przewozy regionalne