Opony rowerowe Oznaczenia opon rowerowych Oznaczenia informujące o rozmiarze opony znaleźć można na jej bocznej ściance.
Obecnie rozmiary wszystkich opon rowerowych podawane są zgodnie z europejskim standardem ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization)13.
Spotyka się też oznaczenia calowe w postaci A x B x C, gdzie pierwsza grupa cyfr to zewnętrza średnica opony, kolejna grupa to wysokość opony, a ostatnia grupa to jej szerokość. Stosuje się też oznaczenia francuskie w milimetrach według formatu CCC x CCL, gdzie pierwsze trzy cyfry to zewnętrzna średnica, kolejne dwie cyfry to zewnętrzna szerokość, a litera jest dodatkowym oznaczeniem umownym. Należy zwrócić uwagę, że calowe i francuskie oznaczenia podawane są dla zewnętrznej średnicy opony.
Nie koresponduje to ze średnicą obręczy (felgi).Wiązałoby się to ze znacznymi trudnościami przy zakładaniu i zdejmowaniu opony14.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna
Około 4000 lat p.n.e.wynaleziono koło.
Od tego czasu, człowiek używał pojazdów kołowych napędzanych siłą zwierząt do różnych celów.
Pierwsze pisemne wzmianki o samochodzie pochodzą z 215 roku p.n.e., a spisane zostały przez Herona z Aleksandrii1.Dotychczas zachowała się księga O budowie automatów oraz O budowie machin wojennych i O machinach, które siłą powietrza w ruch są wprowadzane1. W XIII wieku angielski mnich Roger Bacon prorokował, że można by zbudować machiny zdolne poruszać (...) powozy jedynie za pomocą nauki i sztuki, bez pomocy istoty żywej2.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Historia_motoryzacji
Rodzaje opon Podział ze względu na kształt bieżnika Kolcowa opona rowerowa slicki ? opony całkowicie gładkie lub z bardzo delikatną rzeźbą bieżnika.Spośród wszystkich typów opon mają najmniejsze opory toczenia.
Stosowane głównie w wyścigach samochodowych i motocyklowych, w kolarstwie torowym i szosowym na suche, gładkie nawierzchnie.
Tego typu opony samochodowe i motocyklowe zawodzą na nawierzchniach mokrych, gdyż nie odprowadzają wody spod opony, co może prowadzić do aquaplanacji (hydroplaningu).Natomiast opony rowerowe, ze względu na ich małą powierzchnię styku z podłożem oraz dużo większy nacisk i relatywnie małe prędkości, nie ulegają zjawisku aquaplanacji2, mogą więc być stosowane także na mokrych nawierzchniach. rowkowe ? opony z układem płytkich rowków, które nie zmieniają zbyt mocno oporów toczenia3, w niektórych warunkach zapewniają lepszą przyczepność koła niż opony typu slick4 i ułatwiają odprowadzanie wody z powierzchni opony.Znane są modele z rowkami równoległymi do kierunku jazdy i skośnymi.Rowki skośne lepiej odprowadzają wodę, ale mają też nieco większe opory toczenia niż równoległe.
Opony rowkowe są powszechnie stosowane w kolarstwie szosowym, w rowerach miejskich i ogólnego użytku.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna.